טרקטורונים ורכבי שטח: תקנות חדשות

לאחר שנים של ועדות, דיונים, שינויים ותהיות, שר התחבורה חתם על התקנות לטרקטורונים ורכבי השטח הקלים. אבל מהן אותן תקנות ומה משמעותן? האם הן משפרות את תחום הרכיבה? או שהן רק מזיקות לו? הסקירה המלאה בהמשך.

 

בשנים האחרונות רובינו התוודענו לוועדה במשרד התחבורה שתפקידה לקבוע תקנות חדשות לנהיגה ברכבי שטח. הועדה כללה מגוון נציגים, החל מנציגי משרד החקלאות וכלה במשטרה, עמותות אור ירוק ומשרד התחבורה. לפני שנתיים נשלח מכתב ממשרד התחבורה ליבואני רכבי השטח המפרט את השינויים העיקריים עליהם החליטה הוועדה. לאחר שנתיים, חתם שר התחבורה על חלק מהתקנות החדשות, שנראות כרגע כתקנות שיכולות לסייע ולעזור לתחום רכבי השטח.

האם יש בעיתיות בתקנות החדשות?

בוודאי! כמו בכל חוק או תקנה חדשה המחוקקת בארץ, תמיד מוקדם מידי לחגוג. התקנות חלקן עדיין לא אושרו וחברי הוועדה נראים שאינם ממש יודעים כיצד ניתן לבצע את התאמת תקנות עם היבואנים של כלי הרכב המתאימים לשטח. ובכל זאת מהן השינויים והתקנות?

תקנות חדשות בנוגע לטרקטורונים:

  •   צבע חדש:  לוחיות הרישוי של טרקטורון יהיו החל מתאריך 1/11/14 בצבע ירוק זוהר כשהמספרים צבועים בשחור.
  •   חוק הספורט: את הטרקטורונים יש להעביר לחוק הספורט המוטורי.
  •   רישוי: רישוי לטרקטורון יינתן רק במידה, ומהירות נסיעתו המרבית המובנת כפי שתכנן אותה היצרן או נציגו בעת ייצורו אינה עולה על 50 קמ"ש.
  •   קשת בטיחות: ניתן לא להתקין קשת בטיחות רק אם יוכח לאגף מנהל הרכב שכדאי לא להתקינה מסיבות בטיחות.
  •  – רישיון לטרקטורון יינתן רק למי שהוגדר על ידי היצרן ככלי עבודה ולא למטרות ספורט.

בכל הנוגע לתקנות החדשות לטרקטורונים אנו מאמינים כי הן לא ממש מתאימות. הרי איך אפשר להגדיר טרקטורון כרכב המיועד למטרות שירות או עבודה? טרקטורון הינו רכב שהפך עם השנים לרכב ספורטיבי והוא משמש לספורט מוטורי בעיקר. חברי הוועדה, היו צריכים לבדוק ולגלות כי יותר מעשרים שנים הטרקטורון מוגדר ככלי רכב ספורטיבי, והוא מתאים להנאה וספורט מוטורי. ולכן אין שום הגיון בחוק!

מהן התקנות החדשות לרכבי שטח?

  •  – נפח המנוע הוגדל מ 750 סמ"ק ל 1500 סמ"ק.
  •  – משקל כלי הרכב הוגדל מ 750 קילוגרמים ל 900 קילוגרמים.
  •  – ברכב השטח ניתן להרכיב שלושה נוסעים פרט לנהג.

מהן התקנות החדשות בנוגע לטרקטור?

בחוק נסיעה בטרקטור, הוכנס סעיף הדורש שהספק מנועו של הכלי לא יעלה על 23 קילוואט, והיחס הספק המומנט אינו עולה על 0.4 ניוטון. כמו כן הוכנס לסעיף זה הדרישה שהרכב אינו עולה על מהירות של 65 קמ"ש במקורו. בכל הנוגע לתקנות של טרקטור מסוע ניתן לומר שקיים יותר הגיון. השינויים תואמים את הצרכים של הרוכבים, וכיום כבר מזמן מייצרים רכבים מסוג זה בנפח של 750 סמ"ק.

החוק מטרתו לאפשר העברת כלי הרכבים והשמיש אותם כטרקטור משא, שיכול לנסוע גם על הכביש. מה שחברי הועדה לא שמו לב אליו הוא שתחום רכבי השטח כל הזמן מתפתח ומתוך כל יש סיכוי גדול שהתקנות לא יתאימו לכלי הרכב החדשים. בסופו של יום, הדבר יוכל להוביל לתביעות מטעם היבואנים שרכבי השטח שלהם לא עמדו בדרישות התקנות החדשות.

חשוב לדעת!

התקנות החדשות נכנסות לפעול בתאריך ה 1 לנובמבר 2014 וכעת ניתן לייבא מגוון כלים כגון: מווריק, רייזר של פולריס, ובגרסאות שונות. אנו מקווים שמספר רב יותר של כלי שטח יוכלו להיכנס לארץ גם בעקבות התקנות החדשות.
התקנות החדשות יובילו ליבוא מגוון רחב יותר של כלי רכב, והן יסייעו לתחרות ולהורדת מחירי כלי הרכב בארץ, כמו שוק הרייזרים שיתחזק, ואולי גם יורידו את קשת הבטיחות שנתגלה כלא נחוצה במצבים של תאונות עם רכבי שטח.

Loading...
מעבר לסרגל הכלים