טרקטורון הוא כלי לתנאי שטח, הנוסע על גלגלים בעלי לחץ נמוך. הכלי הינו רכב קטן יחסית בו ישנו כידון לשליטה בהגה, שעם השנים התפתח מרכב חקלאי שתפקידו להחליף טרקטור הנועד לתפקד במגוון אקלים, תנאים ותוואי שטח – לרכב שטח תחרותי שמיועד בעיקר לטיולי שטח ואקסטרים.
הטרקטורון, שתוכנן במיוחד לחקלאים, היה בתחילת דרכו מיועד לנוסע אחד בלבד, אך עם השנים ושינוי ייעודו, נוסף לטרקטורון מושב נוסע נוסף מאחורי הנהג לטיולי שטח מהנים.
החברה הראשונה שיצרה את הטרקטורונים בעולם הייתה חברת סוזוקי. השנה בה יוצר הטרקטורון הראשון הייתה שנת 82, אך הטרקטורון שניתן באמת לעבוד עמו ולנסוע באמצעותו בשטח – יוצר בשנת 85. כיום ישנו דגש רב בטרקטורונים על היכולות המוטוריות שלהם, ופחות על הפרקטיות שהוא מאפשר בעבודה בשטח. על מנת לייצר טרקטורון מוצלח, מייצרים מאז ועד היום טרקטורונים במשקל קל, עם עוצמת מנוע גבוהה, ומרכז כובד נמוך וזאת לשם מניעת התהפכות.
בכל הנוגע לתחום הנהיגה התחרותית, חשוב לדעת שרוב מרוצי טרקטורונים, מתקיימים בעיקר בארצות הברית ובבריטניה.
טרקטורון הוא כלי רכב שנחשב בטוח יותר מאופנוע, אך עם זאת הפעלתו והנהיגה בו דומה מאד לנהיגה באופנוע. בכל הנוגע לבטיחות, ניתן לומר כי כמו באופניים, תוספת של גלגלים, מוסיפים ליציבות כלי הרכב, והוא נחשב בטוח יותר בנהיגה איטית.
מאז הופעתם של הטרקטורונים והפיכתם לכלי רכיבה ספורטיבי, ישנה עלייה בפציעות של בני נוער, ולכן נהוג להתקין על הטרקטורון קשת ברזל, וזאת על מנת להעניק לטרקטורון יציבות רבה יותר ולמנוע פציעות קשות במקרה של התהפכות. עוד חשוב להצטייד בכל ציוד הבטיחות הכולל: קסדה, מגני מרפקים וברכיים ועוד.
בנהיגה על טרקטורון חשוב מאד לשמור על הסביבה. כיום ישנה נהיגה פראית בטבע, במטעים ובאזורים שונים להם הטרקטורונים יכול להסב נזק. לכן, חשוב להגיע אל שטחים פתוחים שאינם בעלי ערך נופי או חקלאי.
כיום ישנם חוקים ברורים לשימוש בטרקטורון על פי כללי התעבורה במדינת ישראל:
בנוסף קיימות מספר הנחיות רשמיות לנהיגה בטרקטורון:
Loading...