רכיבה בטוחה על כלי שטח

בכל הנוגע להרגשת הביטחון ברכיבה על כלי שטח, קיימת קשת או כלוב בטיחות שאמורה להקנות תחושה בטוחה יותר בעיקר בעת תאונה. אבל המציאות קצת שונה, אז כיצד ניתן לרכוב בצורה בטוחה?

 

ראשית כל חשוב לציין שרוב הרכבים שהזכרנו נחשבים בטוחים, ורכבי שטח בעלי כלוב וקשת בטיחות נחשבים בטוחים יותר מטרקטורון שלו אין את האלמנטים המגנים הללו. יתרה מזאת, לרכבי השטח קיימים אביזרים וציוד שחשוב לתת עליו את הדעת בכל הנוגע להגברת בטיחות הנוסעים ברכב.

תא נוסעים

תא הנוסעים הוא חלק חשוב בבטיחות הרכב, שברוב המקרים הינו מקובע בלי אפשרות להתאימו לתנוחת הנהג. בשל כך נהגים רבים נוהגים בצורה לא נוחה שהם מרוחקים מידי מההגה, מדוושת הגז והברקס – דבר שיכול להיות מסוכן מאד. לכן יש להתקין מסילות כיוון למושב, וזאת למי שכיוון המושב אינו מתאים לו.

מלבד תא הנוסעים, יש לכוון את גלגל ההגה. את הגלגל יש להתאים לגובה הנהג, עד שהנהג מרגיש כי הוא שולט בו לחלוטין. עוד חשוב להתקין נקודות אחיזה בטיחותיות לנוסע. בדרך כלל על כלי שטח יהיו נקודות אחיזה, אך אם אין כאלה חשוב מאד להתקין. נקודות האחיזה יכולות להציל חיים, וזאת כי הנוסע יכול לאחוז בהן במקרה של התהפכות.

חגורות בטיחות

כמו ברכב רגיל, גם ברכבי שטח חגורות הבטיחות הם אלמנט שאין לוותר עליו. אנשים רבים חושבים שבגלל שישנו כלוב בטיחות או קשת בטיחות – החגורות אינן נחוצות. אך לא כך הדבר. החגורה היא זאת שמקבעת ואף מצילה חיים בעת תאונה, ועל מנת לקבל הגנה מושלמת יש לחגור חגורת בטיחות בין אם אתם הנהגים או הנוסעים.

מהן חגורות הבטיחות בכלים החדשים?

בכלים כמו רייזרים, פרולרים ועוד ישנן חגורות בטיחות שנראות ממש כמו חגורות של רכב פרטי. החגורות נועדו להגן עליכם בעת תאונה חזיתית ולקבע את הנוסעים במקומם בעת התהפכות. לחגורות ישנן ארבע נקודות עיגון שניתן להתאים לפני היציאה לשטח. בנוסף יש להתאים את החגורה לגוף הנוסע.  חגורות אלה נחשבות טובות יותר מחגורות בטיחות רגילות וזאת משום שהן מקבעות את הנוסעים והנהג באופן מוחלט לכלי הרכב בעת תאונה.

חבישת קסדה

אנשים רבים מאמינים שאם אין חוק המחייב על חבישת קסדה בעת רכיבה על כלי שטח, אז אין צורך בכך. חשוב לדעת בארצות הברית חבישת קסדה הינה חובה, וזאת לאחר תאונות קשות מאד שתוצאתן יכלה להיות פחות קשה אם היו הנוסעים חובשים קסדה. הקסדה נועדה להגן על ראשכם בזמן התהפכות פניות חדות וטלטולים של הרכב. העדר קסדה בעת תאונה או טלטול חזק יכולה לגרום לפגיעת ראש קשה ואף למוות.

לכן גם אם לא הכי נוח לכם עם קסדה, חשוב לדעת כי חוסר הנוחות הרגעי יכול למנוע ממכם שנים של סבל.

בדיקת תקינות הצמיגים

אחד הגורמים שיכולים לסייע לבטיחות הנוסעים הוא הצמיגים. חשוב לפני יציאה לשטח לבדוק כי לחץ האוויר תקין ומתאים ללחץ האוויר שצריך להיות הכלי עליו אתם רוכבים. התאימו את לחץ האוויר – זה ייקח לכם כמה דקות, אך יהפוך את הנסיעה לבטוחה ואטרקטיביות יותר.

שליטה ברכב

על מנת לשלוט ברכב השטח חשוב לשלב את ההילוך המתאים בעליות וירידות מכל סוג. העבירו להילוך כוח בעליות חזקות והורידו להילוך 2 בירידות תלולות. בצורה זאת גם תשלטו ברכב, וגם תשמרו עליו.

צאו לשטח עם הציוד המתאים

רצועת גרירה, כלי עבודה, כלים לתיקון תקרים, מים, מגני ברכיים ועוד, כולם ציוד חובה שעליכם לשאת עליכם בעת יציאה לרכיבה בשטח. עוד חשוב לבדוק את תקינות מערכת ההיגוי והגלגלים, ולצאת לרכיבה שאין אובך או תנאי ראות לקויים.

Loading...
מעבר לסרגל הכלים